První kroky po příletu

Hned na začátku vás můžeme uklidnit, protože naše agentura provozuje v Sydney jedno z největších studentských center. Pokud byla Sydney vaše volba, pak by první kroky měli vést k nám. Austrálie je naším domovem a uděláme vše proto, aby byla brzo i vaším. Samozřejmě, že ochuzeni nezůstanou ani studenti v ostatních destinacích. Pro ty jsme připravili první informační balíček a kromě toho nás můžou v Austrálii kdykoliv kontaktovat, na telefonu jsme k dispozici stále.

První dny v Austrálii

Až si odpočinete z namáhavého letu a vstřebáte skutečnost, že se nacházíte na opačné straně světa, určitě se vydejte na obhlídku města Sydney. V jeho centru se nachází i naše kancelář, do které by jste měli zamířit a pustit se do vyřízení po-příletových náležitostí, se kterými vám naši kolegové rádi pomohou. Každou středu v 16:00 hodin pořádáme pro nové studenty v našem studentském centru orientační schůzky. Tuto schůzku si ROZHODNĚ NENECHEJTE UJÍT. Pokud se nacházíte v jiném místě než je Sydney stačí se obrátit na kolegy v Austrálii a ti vám poskytnout základní orientační balíček, popřípadě dále poradí.

Co je nejdůležitější vyřídit po příletu

  1. Australské daňové číslo a číslo pro podnikatele – Tax file number / Australian business number
    Tax File Number, neboli TFN, je australské daňové číslo a musí ho mít každá osoba která plánuje pracovat v Austrálii. ABN (Australian Business Number) je australské business číslo, které opravňuje držiteli v Austrálii podnikat. Více v sekci Práce nebo Podnikání v Austrálii.
  2. Kartička zdravotního pojištění (OSHC)
    Jako držitelé studentských víz máte spolu se školou zaplacené v Austrálii zdravotní pojištění pro mezinárodní studenty OSHC (Overseas Student Health Cover). Po příletu je důležité se zastavit, popřípadě kontaktovat naši kancelář v Sydney, abyste učinili pár registračních kroků pro získání smlouvy a kartičky pojišťovny. Více o zdravotním pojištění v samostatné kapitole o OSHC.
  3. Studentský bankovní účet
    Bankovní účet si studenti zakládají hned první dny po příletu. Pro převod prostředků z ČR doporučujeme využít naši službu Převod finančních prostředků do Austrálie. Ušetříte na bankovních poplatcích. Bankovní účet, který si založíte, bude založen jako studentský, který je vedený zdarma. Banka od vás může vyžadovat minimální vklad (kolem 20 AUD, v závislosti na konkrétní bance) Standardními službami k účtu je internetové bankovnictví a platební karta, kterou obdržíte 3 – 5 dní po založení účtu poštou. Brzy si zvyknete, ze bankomaty jsou v Austrálii označovány zkratkou ATM (Automated Teller Machine). Pro založení účtu po vás v bance budou chtít vaše CoE (potvrzení o studiu v Austrálii), studentské vízum, pas a znát vaši australskou adresu. Pro založení účtu budete taktéž potřebovat min. hotovost (AUD) pro vklad na účet. Našim studentům doporučujeme banku St. George, ale na výběr jich je daleko více:

  4. Telefonní číslo
    Zajištění australského telefonního čísla resp. koupě SIM karty není nic složitého. Stačí zajít do nejbližšího obchodu, supermarketu, případně na poštu a nebo případně se stavit přímo na pobočce operátora. Mobilních operátorů je v Austrálii mnoho. My doporučujeme OPTUS, který má druhé největší pokrytí v Austrálii, ale porovnejte si nabídky i dalších operátorů a vyberte si tu, která se vám vyhovuje nejvíce. U každého z poskytovatelů je pak na výběr několik variant „tarifů“, ve kterých upřednostníte ty služby, o které máte nejvíce zájem (telefonování, SMS nebo například mobilní data). Přehled operátorů vidíte v následující tabulce:

    Pro zakoupení SIM karty budete potřebovat pas a vaše vízum. Každé australské číslo se totiž registruje. Zakoupit si můžete předplacenou kartou, kterou si budete dobíjet podle potřeby nebo podepsat s mobilním operátorem kontrakt. V takovém případ podepisujete smlouvu na dobu určitou, podobně jako u nás 12 – 24 měsíců. K tomu musíte prokázat, že jste držiteli studentských víz v minimální délce 24 měsíců.

  5. Ubytování
    Většina studentů má na první týden až 4 týdny ubytování zajištěné. Hned od prvního týdne je třeba začít hledat něco dlouhodobějšího. Australané se obecně hodně stěhují, takže nabídek na ubytování je mnoho. Ideální je začít pročítat inzeráry, kterých je všude plno. Kromě spolužáků ve škole a inzerátů v novinách a na školních nástěnkách lze využít i webové stránky, nejznámější jsou:

    Doporučujeme se neukvapit a před nastěhováním si prohlídnout několik bytů/domů. Popisky v inzerátech jsou mnohdy na míle vzdáleny od skutečnosti. Je potřeba také zjistit, jak funguje doprava do místa nového bydliště. Smlouvu si dobře přečtěte ať víte jaké jsou vaše povinnosti. Dbejte na to, aby jste svůj odchod včas ohlásili majitelovi a to nejméně 2 týdny předem. Novou adresu nahlaste ve škole i AustraliaOnline.

    Více informací o sazbách a možnostech ubytování najdete v samostatné sekci Ubytování v Austrálii.

  6. Práce
    Po příletu je vhodné začít s hledáním práce co nejdříve. AustraliaOnline vyhledává volné pracovní nabídky, ale vždy je dobré se spolehnout hlavně sám na sebe. Vždy záleží zejména na vašich schopnostech, aby si vás potencionální zaměstnavatel vybral. Pokud jste úspěšní na interview, tak si vás zaměstnavatel zavolá na tzv. „Trial“. Jedná se o zkoušku, kde se vyzkouší vaše dovednosti. Obvyklé práce kromě výpomoci v restauraci nebo pozice číšníka/barmana jsou např. práce v oboru Cleaning/Housekeeping – tj. úklid v kancelářích, v domech nebo hlídání dětí, práce na stavbách nebo na zahradách.

    Podrobně se získáním prácei v Austrálii věnujeme v sekci Práce.

  7. Supermarkety
    Věříme, že vám po všem tom vyřizování pořádně vyhladlo a možná jste si od příletu ještě nestihli naplnit lednici základními potravinami. V tom případe vás čeká další dobrodružství! Možná totiž zjistíte, že některé potraviny vůbec neznáte a naopak, že v regálech chybí ty, na které jste byli doma zvyklí. A když se konečně dostanete s plnými taškami do nového domova něco si uvařit, pro některé muže nastat moment zděšení: Jak to ta mamka jenom dělala? Míst, kde nakupovat je nepřeberné množství už jen podle toho, co nakupujete a kde se zrovna nacházíte. Avšak mezi nejčastěji využívané a nejběžnější supermarkety patří:

    Více informací najdete v samostatné sekci Jak žijí studenti – Jídlo a pití.

Kontakty

Domluv si konzultaci

Markéta Kumstátová
Markéta Kumstátová
Mobil: +420 733 123 999
Skype: australiaonline.praha
Email: marketa@australiaonline.cz

AustraliaOnline v Praze
lze zkontaktovat přes:

SKYPE

australiaonline.praha

Více kontaktků

Adresa:

Vodičkova 791/41
110 00 Praha 1

Otevírací doba:

PONDĚLÍ09.00 až 17.00
ÚTERÝ09.00 až 17.00
STŘEDA09.00 až 17.00
ČTVRTEK09.00 až 17.00
PÁTEK09.00 až 15.00
Pavlína Černá
Ing. Pavlína Černá
Mobil: +420 734 44 99 49
Skype: australiaonline.brno
Email: pavlina@australiaonline.cz

AustraliaOnline v Brně
lze zkontaktovat přes:

SKYPE

australiaonline.brno

Více kontaktků

Adresa:

Rašínova 103/2
Brno, 602 00

Otevírací doba:

PONDĚLÍ09.00 až 17.00
ÚTERÝ09.00 až 17.00
STŘEDA09.00 až 17.00
ČTVRTEK09.00 až 17.00
PÁTEK09.00 až 15.00

AustraliaOnline v Bratislavě
lze zkontaktovat přes:

SKYPE

australiaonline.pavlina.sk

Více kontaktků

Adresa:

Cintorínska 9
Bratislava, 811 08

Otevírací doba:

PONDĚLÍ09.00 až 17.00
ÚTERÝ09.00 až 17.00
STŘEDA09.00 až 17.00
ČTVRTEK09.00 až 17.00
PÁTEK09.00 až 15.00
Stanislava Porubčanová
Stanislava Porubčanová
Mobil: +61 2 9003 0456

Email: sydney@australiaonline.agency

AustraliaOnline v Praze
lze zkontaktovat přes:

Mobil

+61 2 9003 0456

Email

sydney@australiaonline.agency

Více kontaktů

Adresa:

Suite 301, Level 3, 39 Liverpool St.
Sydney, NSW, 2000, Austrálie

Otevírací doba:

PONDĚLÍ09.00 až 17.00
ÚTERÝ09.00 až 17.00
STŘEDA09.00 až 17.00
ČTVRTEK09.00 až 17.00
PÁTEK09.00 až 15.00